Dé trends in communicatie volgens een headhunter

Als gespecialiseerde headhunters zitten wij ‘front row’ als het gaat om de nieuwste trends in het communicatie vak. En maken vervolgens de vertaalslag naar skills, ervaring & personality die iemand moet hebben om deze ontwikkelingen succesvol te implementeren. Hieronder 4 trends die wij de afgelopen 6 maanden veel hebben gesignaleerd, zowel in het (inter)nationale bedrijfsleven als bij non-profit organisaties.

 20130102014954_CommunicateWithClarity

De primaire focus komt op eenduidige inhoud & messaging en het structureren daarvan

  1. Geïntegreerde communicatie 3.0
    Om in deze digitaal transparante wereld als organisatie een solide reputatie te hebben en te houden, moet er een volledig geïntegreerde communicatie benadering zijn. Dat betekent een consistente strategie die over alle kanalen en vakgebieden heengaat. Goed nieuws, want eindelijk kunnen die al jarenlang overbodige grenzen in ons vak weg tussen public affairs, mediarelaties, marketingcommunicatie, interne communicatie, financiële communicatie en andere subdisciplines. En komt de primaire focus op een eenduidige inhoud & messaging en het structureren daarvan. Dit is onder andere het gevolg van het feit dat steeds meer (jongere) CEO’s beseffen dat de reputatie van de organisatie niet iets is wat door communicatie gemaakt of achteraf gerepareerd kan worden. Reputatie wordt bepaald door wat de organisatie doet, waar ze voor staat en hoe ze daar vervolgens over communiceert. De corporate communicatie directeur 3.0 is daarom iemand die actief betrokken in de strategie van de organisatie en eentrusted advisoris van de board. Dit artikel uit de VS legt het haarfijn uit.

Het is essentieel om vanuit een samenhangende boodschap de verbinding tussen de kanalen te orkestreren en structureren

  1. De Contentdirigent
    Het aantal (digitale) kanalen en touch points waarmee en waardoor organisaties en doelgroepen met elkaar kunnen communiceren groeit explosief. De afgelopen jaren is door veel organisaties ingezet op het optimaliseren van deze kanalen, waarbij content marketeers per kanaal de optimale dialoog op met de doelgroep opzoeken. Na het optimaliseren, wordt 2016 het jaar van orkestreren. Want je doelgroep komt steeds vaker in contact via meerdere kanalen, soms vrijwel tegelijkertijd. Dan is het essentieel om vanuit een samenhangende boodschap de verbinding tussen de kanalen te hebben. Dat is de nieuwe positie van Contentdirigent. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Want ook hierbij geldt dat het loslaten van denken in hokjes (kanalen) weg moet en werken in nieuwe structuren. Wij zien deze rol – in diverse niveaus van senioriteit en benamingen  – terug in zowel bedrijfsleven als bij de overheid. Dit artikel geeft een hier een heldere beschrijving van.

Merk en reputatie kunnen niet los, goed gemanaged versterken ze elkaar juist

  1. Marketing en communicatie komen weer samen
    Waar deze vakgebieden de afgelopen jaren ver uit elkaar lagen – marketing ging over het merk en corporate communicatie over de ‘licence to operate’ en reputatie – zien we nu dat deze vakgebieden weer dichter bij elkaar komen. Dit is logisch en noodzakelijk, merk en reputatie kunnen natuurlijk niet los van elkaar gezien worden. Sterker nog, ze kunnen elkaar juist versterken als ze goed samenwerken. McDonalds kondigde eerder dit jaar al aan de afdelingen marketing en communicatie samen te voegen. In 2010 al verscheen dit artikel van de vice president corporate communications & marketing van Siemens US die hier ook voor pleitte en wat nog steeds actueel is.

Medewerkers zijn de belangrijkste fans van een merk

  1. Medewerkers als ambassadeurs
    Steeds meer organisaties zien in dat de eigen medewerkers de belangrijkste fans van het merk vormen. Werden we in de begintijd van social media nog overspoeld met gedragscodes en protocollen over wat vooral nietmocht, nu zien bedrijven het nut om de eigen mensen juist in te zetten als brand ambassadors. Een mooi voorbeeld van zogenaamde ‘employee advocacy’ komt van Reebok waar ze zich realiseren dat hun belangrijkste doelgroep exact overeenkomt met het grootste gedeelte van hun eigen medewerkers. Niet bang zijn, maar faciliteren en dan loslaten!

 

Privacy Voorkeuren

Noodzakelijk

Deze cookies houden je cookieinstellingen en sessie instellingen bij.

PHPSESSID,gdpr[consent_types],gdpr[allowed_cookies],pll_language

Analytics

Analytics cookies worden gebruikt voor statistische redenen.

_gid,_gat,_ga