Hoe slaag je als interimmer?


interviews

Waar moet je op letten als je gaat interimmen en hoe zet je jezelf in de markt? ‘De afwisseling en de vrijheid zijn aanlokkelijk, maar je moet wel tegen de onzekerheid van het ondernemerschap kunnen’, zegt Nelieke Wismans, partner bij Herman Rutgers Interim Search.

 

Er zijn best veel mensen die op een gegeven moment denken: ik zou wel willen interimmen. Mensen bijvoorbeeld die alweer een tijdje bij dezelfde werkgever zitten en hunkeren naar wat meer afwisseling in hun werk. ‘Ze horen van interimmers hoe geweldig het is om van de ene naar de volgende opdrachtgever te gaan zonder je iets te hoeven aantrekken van interne politiek, omdat je als interimmer wat meer op afstand staat. Dat kan een drijfveer zijn. Of het idee om wat meer flexibiliteit en vrijheid te hebben. Het is misschien niet helemaal reëel, maar het vrije ondernemerschap van het interimbestaan kan heel aanlokkelijk zijn. We zien dat de goede arbeidsmarkt nu ook nieuwe interimmers aantrekt die het nu aandurven.’

Sneller schakelen dan in vaste dienst

Is het voor iedereen weggelegd, karakterologisch gezien?
‘Nee, je moet een aantal specifieke eigenschappen en competenties hebben om te kunnen slagen als interimmer. Het is belangrijk dat je tegen onzekerheid kan. Je moet echt incalculeren dat je misschien een paar maanden geen opdrachten hebt en goed nagaan: kun je je dat veroorloven, financieel en mentaal?

‘Ten tweede word je als interimmer ingehuurd voor iets wat je kan en dat moet je snel laten zien. Waar je in een vaste baan bij wijze van spreken de eerste honderd dagen hebt om lekker in te werken, kennismakingsgesprekken te voeren en er rustig in te komen, wordt als interimmer van je verwacht dat je op dag twee al knalt en toegevoegde waarde levert.

‘Wij zeggen altijd: als interimmer word je ingehuurd op 130 procent van je profiel; als je in een vaste baan komt, zit je meestal op 80 procent van je profiel, want je moet je nog kunnen ontwikkelen. Dat moet je je realiseren. Je zult leren om veel sneller te leveren en te kijken naar de quick wins. Je wordt scherp afgerekend op de opdracht waarvoor je bent ingehuurd. Dat wordt van je verwacht, daar wordt veel voor betaald en eigenlijk verwachten ze dat je nog méér doet dan dat, want dan ben je een goede interimmer. De eisen zijn dus hoog, zeker bij zware strategische opdrachten. ‘Als interimmer is het ook belangrijk dat je snel ziet hoe de hazen lopen, wie de informele leiders zijn en waar je dus moet zijn. Je moet soms wat sneller schakelen dan wanneer je in vaste dienst zou zijn.’

Je moet dus nogal stevig in je schoenen staan. Bijkomend voordeel van het interimmen is dat je je minder hoeft aan te trekken van de interne politiek.
‘Dat is ook wat veel mensen aanspreekt: je wordt ingehuurd voor een bepaalde job en alles wat daaromheen hangt, mag je even vergeten. Die job kan natuurlijk flink verschillen, afhankelijk van het type interim-opdracht. De freelancer die een zwangerschapsverlof invult, past min of meer op de winkel. Dat is heel wat anders dan wanneer je als change interim-manager de opdracht hebt om een afdeling te reorganiseren. Daarnaast zijn er interim-managers die ingehuurd worden om een bepaald project te doen: een nieuwe website of campagne uitrollen. Een vierde type is de interimmer die tijdelijk op een senior positie komt, een tijdelijk woordvoerder bijvoorbeeld.’

Wanneer gaat de winkel open?

Wat is nu een goed moment om de stap te wagen en je vaste dienstverband te verruilen voor het interim-bestaan?
‘Daar moet je goed over nadenken: zeg je op enig moment je baan op en besluit je: de winkel is open? Of wacht je totdat de interim-opdracht zich aandient, voordat je opzegt?
‘Als je echt serieus wilt gaan interimmen, dan moet je de knop omzetten. Je kunt van tevoren al het een en ander voorbereiden: je inschrijving bij de Kamer van Koophandel, het formuleren van je propositie. Mensen die aangeven dat ze het liefst vanuit hun vaste baan wachten op de eerste opdracht, adviseer ik: bedenk goed of het ondernemerschap wel bij je past, want je moet tegen die onzekerheid kunnen.’

Hoe positioneer je jezelf als interimmer?
‘Heel belangrijk is dat je voor jezelf nagaat: wat is mijn toegevoegde waarde, mijn usp, wat onderscheidt mij als interimmer in het vak, als mens. Wees zo scherp mogelijk in het formuleren van je propositie, want dan ben je ook voor je netwerk herkenbaar. Positioneer jezelf niet als een alleskunner, ook al heb je nog zo veel en een brede ervaring: opdrachtgevers zijn niet geïnteresseerd in een duizend-dingen-doekje. Vaak is het zo dat iemand in één ding echt uitblinkt, en dat is meestal ook wat hij of zij het leukst vindt om te doen.
‘Ook belangrijk: ga uit van je eigen kracht, al kun je daarnaast heel goed accenten leggen op capaciteiten waar op het betreffende moment veel vraag naar is. Zorg dat je up-to-date bent in je vak.’

Hoe zorg je voor een goed LinkedIn-profiel?
‘Beschrijf de expertises die je belangrijk vindt, zodat je LinkedIn-profiel goed gevonden wordt in Google. Mensen bedenken soms fantastische termen voor zichzelf en hele leuke nieuwe functietitels die niemand anders heeft; heel creatief, maar op die woorden zoekt natuurlijk geen enkele recruiter. Zorg ook dat je de ervaring die je in eerdere functies heb opgedaan, goed benoemt. Dat je daarnaast nog duizend dingen hebt gedaan, is leuk maar niet relevant. Hetzelfde geldt voor je cv. Less is more en benadruk waar je goed in bent.’
Meer tips om je LinkedIn-profiel te verbeteren, vind je in deze blog van Nelieke.

Ook als interimmer moet je aan carrière-planning doen

Op welke opdrachten kun je je het beste richten? Hoe bouw je een goed portfolio op?
‘Het is belangrijk om na te denken over het type opdrachten dat je wilt gaan doen en bij welk type organisatie. Welke competenties wil je ontwikkelen en waar wil je over een paar jaar staan? Ik zie best veel interimmers die van de ene naar de andere opdracht gerold zijn of in één sector zijn blijven hangen: van de ene bank naar de andere bank en iedere keer met dezelfde soort opdracht, omdat ze, bijvoorbeeld, zo goed campagnes kunnen uitrollen. Fantastisch, maar als je dan over vijf jaar denkt: ik zou toch graag een keer een vaste baan willen, een volgende stap maken, dan wordt dat best lastig. Want jouw peers, die naar dezelfde vaste functie solliciteren, hebben wel aan hun ontwikkeling gewerkt.

‘Als interimmer kun je aan je ontwikkeling werken door goed te bedenken wat er in je volgende opdracht moet zitten. Kies bewust welke opdracht je aanneemt; hoe brengt deze job jou verder, wat kun je er zelf van leren? Bijblijven en jezelf vakinhoudelijk voortdurend ontwikkelen door opleidingen te volgen, is ook erg belangrijk.’

Je bent zo goed als je laatste één of twee opdrachten, hoor ik wel zeggen over interimmers. Hoe kijken jullie hiernaar bij Herman Rutgers Interim Search?
‘Wij kijken verder dan het cv; we kijken ook naar de potentie die in mensen zit. We zeggen niet: je hebt alleen maar ervaring in interne communicatie, dus we stellen jou alleen voor bij dat type opdrachten. Ik haal er zelf veel voldoening uit om mensen voor te stellen voor opdrachten waar zij zelf ook nog wat kunnen leren.
Een voorbeeld van een bijzondere ‘match’ is die tussen Albert Heijn en Angela Ursem. Zij vertelt erover in dit interview.

 Zijn er veel interimmers die op een gegeven moment toch weer kiezen voor een vast dienstverband?
‘Er zijn interimmers die nóóit meer in vaste dienst willen, en interimmers die ervoor kiezen om dat een bepaalde periode te doen om daarna weer in vaste dienst te treden. Ik denk dat het voor veel mensen best goed kan zijn om een periode op interim-basis te werken: je leercurve is heel steil en je kunt andere competenties ontwikkelen. Bepaalde interimmers willen na verloop van tijd toch weer in vaste dienst, om ook te kunnen gaan oogsten en wat meer verbondenheid met een organisatie te hebben. Het kan ook goed zijn om weer even wat zitvlees te kweken, na het hit & run-ritme van het interim-bestaan. Interimmers werken misschien wel harder dan mensen in vaste dienst. Ze werken op de toppen van hun kunnen en staan altijd “aan”.’

 

Door Astrid Prummel | Out in the Open

Privacy Voorkeuren

Noodzakelijk

Deze cookies houden je cookieinstellingen en sessie instellingen bij.

PHPSESSID,gdpr[consent_types],gdpr[allowed_cookies],pll_language

Analytics

Analytics cookies worden gebruikt voor statistische redenen.

_gid,_gat,_ga