Unieke vingerafdruk van Herman Rutgers weerspiegelt onze positionering

Herman Rutgers 28 September 2023
Interview

‘Voor leiders in corporate affairs.’
Dat is kort en krachtig de nieuwe pay-off bij de aangescherpte positionering van Herman Rutgers Executive & Interim Search. In 2023 bestaat Herman Rutgers 15 jaar. Deze positionering met nieuwe huisstijl en website weerspiegelen dat Herman Rutgers klaar is om de komende 15 jaar de verbinding te blijven maken tussen opdrachtgevers en topkandidaten in corporate affairs.

‘We zijn trots op de ontwikkeling die we in de afgelopen 15 jaar hebben doorgemaakt’, zegt Francine Rutgers, die samen met Petra Herman Herman Rutgers startte. Na 6 jaar sloot Nelieke Wismans aan als partner om Interim Search op te bouwen. Daarna sloten ook Paula Verheul en Marieke van Riemsdijk zich aan bij het bureau. Francine: ‘Persoonlijke aandacht en betrokkenheid zijn onze kracht. Het draait daarbij om commitment. Commitment aan het vak van corporate affairs, aan de professionals, aan de opdrachtgever, en aan de samenwerking binnen ons team. Wij verdiepen ons in de mens achter de professional en in de vraag achter het functieprofiel.’

Leiders in corporate affairs

De nieuwe positionering van Herman Rutgers is ontwikkeld onder begeleiding van Caroline van Lieshout, voormalig Executive Strategy Director bij FHV/BBDO en een expert in merkstrategie. Deze positionering, ‘Voor leiders in corporate affairs’, benadrukt het belang van de corporate affairs-functie in moderne organisaties en onderscheidt Herman Rutgers als een toonaangevend bureau in deze branche.

‘Wat Herman Rutgers echt anders maakt is hun aanpak’, zegt Caroline. ‘Ze onderscheiden zich in hun persoonlijke manier van werken. Ze gaan voor de juiste mensen op de juiste plek, onder de juiste omstandigheden. Je zou denken: dat kom je wel vaker tegen, maar hoe Herman Rutgers dat aanpakt – door mensen nauwlettend te blijven volgen in hun carrière en daadwerkelijk naar de persoon achter de professional te kijken – dat is uniek. Dat zorgt ervoor dat kandidaten in 98 procent van de gevallen succesvol worden geplaatst. En 85 procent van de geplaatste professionals zit na 2 jaar nog op z’n plek.’

De visie achter deze positionering is gebaseerd op een analyse van de markt en de behoeften van klanten. Om tot een ‘merkpaspoort’ te komen, heeft Caroline ook verschillende sessies georganiseerd met het team van Herman Rutgers. Caroline: ‘Ik begin altijd bij de vraag: wat is jullie visie? Hoe zien jullie de markt? Je kan alleen maar tot een goed merkverhaal komen als je dat relateert aan de buitenwereld. Het was mooi om te zien dat ze daar met z’n vijven een goed beeld van hebben.’

‘Herman Rutgers is echt toegewijd om het vak van corporate affairs verder te helpen’, vervolgt ze. ‘Ze strijden voor een goede positie van de corporate affairs-functie binnen de organisatie en de verankering van de verantwoordelijkheid binnen de board. Ze zijn oprecht en wars van opportunisme. Dat is uiteindelijk de essentie.’

Nieuwe huisstijl

De aangescherpte positionering uit zich ook in een nieuwe huisstijl. Franka Melis (Frank-A) ontwierp 15 jaar geleden het eerste logo voor Petra Herman en Francine Rutgers. ‘De huisstijl was destijds echt gebaseerd op Francine en Petra samen’, zegt Franka. ‘Inmiddels is het bureau uitgebreid – het is meer een bedrijf dan een optelsom van twee karakters. En er zijn andere takken van sport bijgekomen, zoals interim search en coaching. Herman Rutgers is weer klaar voor de volgende 15 jaar en dat moet ook tot uitdrukking komen in de uitstraling. Intussen is er ook veel gewijzigd in de communicatie. Communicatiemiddelen zijn veranderd; waar we voorheen met visitekaartjes werkten is alles nu veel meer digitaal.’

Ze mocht voor het nieuwe logo weer helemaal out of the box denken, vertelt Franka. ‘Dan gaat je creatieve geest associaties maken en je kijkt weer fris naar het bedrijf, alsof je ze voor het eerst ziet.’ Ze kreeg ook het positioneringsverhaal te lezen dat Caroline van Lieshout had gemaakt. ‘Vanaf het begin zat ik met een vingerafdruk in m’n hoofd. Omdat het zo hyperpersoonlijk is. Dat is niet alleen in hun business van belang – de persoonlijkheden van de kandidaten die zij voorstellen en de match die er moet zijn – maar het uit zich ook in de persoonlijkheid van Herman Rutgers. Ze doen het echt op hun eigen manier en dat wordt zeer gewaardeerd.’

Franka maakte verschillende varianten van de vingerafdruk en legde die voor aan Herman Rutgers. De keuze viel uiteindelijk op de gestileerde vingerafdruk als symbool voor uniekheid. Hij staat net niet in het midden van de cirkel – een subtiel eigenwijs tintje dat de kenmerkende signatuur van Herman Rutgers weerspiegelt. Het goudoker van het vignet staat voor optimisme. En voor ‘goud’, het hoogst haalbare. Herman Rutgers gaat immers voor de béste oplossing, niet de snelste of de gemakkelijkste.

Moderne, overzichtelijke website

De kleuren en lettertypes zijn zorgvuldig gekozen om een moderne uitstraling te garanderen die goed werkt op digitale platforms en in traditionele communicatie. Dat is terug te zien in de geheel vernieuwde website van Herman Rutgers die werd ontwikkeld door online marketing bureau 2ManyDots. De nieuwe site presenteert Herman Rutgers als de marktleider in executive & interim search voor topprofessionals op het gebied van corporate affairs. Met moderne functionaliteiten, een overzichtelijke lay-out en gemakkelijke toegang tot informatie, ook op de smartphone.

Naast informatie over de dienstverlening van Herman Rutgers – vast, interim en coaching – biedt de website ook meer achtergronden over The Corporate Affairs Search Alliance (CASA). CASA is het internationale netwerk van toonaangevende corporate affairs executive search-bureaus uit 6 landen. Herman Rutgers is een van de oprichters van dit netwerk, dat zich inzet voor de belofte ‘Making Corporate Affairs Better’. Onder de noemer ‘Off the record’ plaatst Herman Rutgers ook geregeld interviews op de website over leiderschap in corporate affairs.

News

Related articles

Interview
Allard Frederiks 20 November 2024
Hoe VGZ communicatie inzet als aanjager van verandering
Interview
Allard Frederiks 22 July 2024
Pedro van Looij: ‘Een goede antenne en een sterk onderbuikgevoel zijn cruciaal’
Interview
Allard Frederiks 07 May 2024
‘Zonder inhoud zijn soft skills een trucje’
Interview
Allard Frederiks 17 April 2024
Universiteit Utrecht en Herman Rutgers Executive Search: een bijzondere samenwerking met een nieuw leiderschapsteam als resultaat.
Interview
Allard Frederiks 07 February 2024
Ben Feiertag: ‘Je moet het tempo van de buitenwereld kunnen matchen in de binnenwereld’
Interview Leadership
Allard Frederiks 20 December 2023
Waarom coaching onlosmakelijk verbonden is met Herman Rutgers
Interview
Herman Rutgers 13 November 2023
Debora de Laaf: ‘Je moet de blinde vlekken benoemen’
Interview Leadership
Herman Rutgers 19 October 2023
De korte lijnen tussen CEO Michiel van Dorst en Manager Customer Relations & Communications Marlien Scheffer van Luchtverkeersleiding Nederland
Interview
Herman Rutgers 11 October 2023
Annebelle van der Kloet: ‘Corporate Affairs is Corporate Communicatie 3.0’
Interview
Herman Rutgers 29 August 2023
Herman Rutgers reviews 15 years of high-level networking