De echte opdracht achter het functieprofiel en het echte verhaal achter het cv op tafel krijgen, dat is altijd een uitdaging. Want de meerwaarde van de juiste corporate affairs/communicatie professional op de juiste plek wordt vooral duidelijk wanneer de reputatie van de organisatie onder druk staat. Bestuurder en communicatie directeur moeten elkaar juist dan begrijpen en op elkaar kunnen vertrouwen.
Daarom gaan mijn gesprekken met kandidaten niet alleen over professionele achtergrond en ambities. Minstens zo belangrijk is de vraag ‘what makes you tick?’ In welke situaties ben je op je best, hoe werk je samen.
Bij gesprekken met opdrachtgevers is het de kunst om te achterhalen waarin de potentiële kandidaat het verschil kan maken. Wat is er nodig om succesvol te zijn in een organisatie. Wat verwacht een bestuurder of een directie. Want het beste cv is niet per definitie de beste kandidaat voor de specifieke opdracht. Eerlijke reflectie geven op verwachtingen van zowel professional als opdrachtgever is daarbij cruciaal.
Na een communicatie carrière aan bureauzijde en bedrijfsleven besloot ik in 2000 de overstap te maken naar het Executive Search vak. De oprichting van Herman Rutgers in 2008 bracht daarbij de “icing on the cake”: ondernemen. Met 5 vrouwen vormen we een geweldig team en werken we voor de top van uiteenlopende organisaties. Daar krijg ik elke dag weer nieuwe energie van.